بعضی وقت ها دیده شده مصرف کنندگان به آمار فروش یک خودرو نگاه میکنند و نتیجه گیری میکنند.

ولی همه کسانی که در زمینه صنعت خودرو کار میکنند یا آشنایی دارند می دانند مهم ترین مسئله درکنار طراحی خودرو چهار عامل اصلی  هست.

 1.موتور 2.گیربکس  3.شاسی خودرو 4.کنترل الکتریکی و الگوریتم کنترل

ارزیابی شما از یک خودروی خوب چیست؟

شرکت  بزرگ دافنگ چین، برای اولین بار و با نام تجاری متفاوت(dongfeng fexing)با برند سازی FORTHING و رویکرد و نگرشی نو در کشور چین تصمیم گرفت با استاندارد های کشور ژاپن و تعریف استاندارد های جدید در کشور چین،خودرویی متفاوت را تولید نماید.

با استخدام آقای هانس هنینگ کوپفل مدیر ارشد شرکت بنز، گامی بزرگ در طراحی برداشت و نتیجه ماندگاری پس از سه سال طراحی از خود به جای گذاشت.

همکاری با شرکت میتسوبیشی ژاپن برای استفاده از موتور بنزینی (4A95TD) و گیربکس شرکت گتراگ آلمان (7DCT300) به همراه به‌کارگیری الگوریتم کنترل  حرفه ای (ماژول کنترل الکتریکی) در هماهنگی بین موتور و گیربکس با راندمانی برابر 98%، رویکردی بی‌نظیر ایجاد کرده است. این نوآوری موجب شگفتی خودرو دوستان شده و به این خودرو و شرکت سازنده رتبه بالایی داده است.

واضح  می باشد که خودرویی  که در کشور سازنده خود، از دو موسسه استاندارد بررسی کیفیت واعتبار دهی، CCRT و CCPC رتبه برتر را بین تمام رقیبان خودروسازان دیگر  چین، کسب کرده و به اسم خودرویی آلمانی و ژاپنی بین کارشناسان شناخته می شود مشخص است بار فنی بالایی دارد .

برنده جایزه CCPC
جایزه لاماری ایما

در مقاله زیر در مورد موارد بالا توضیحاتی داده میشود:

موتور لاماری ایما

  • موتور تولید شده میتسوبیشی به شماره فنی 4A95TD از شاهکار های این شرکت بزرگ ژاپنی می باشد که این پلتفرم تست ۸میلیون کیلومتر تایید را پشت سر گذاشته است.
  • کیفیت و استاندارد های بالای بین المللی رو دارد.
  • قدرت موتور لاماری ایما ماکسیمم ۱۹۷hp ،مصرف سوخت ۶.۶ لیتردر هر صد کیلومتر،در کنار گشتاور ۲۸۵N.M یه ماشین قدرتمند وجذاب، از لحاظ حرکتی و کم مصرف برای راننده فراهم می نماید.
  • این موتور تمامی تست ها و استانداردهای تاییدیه میتسوبیشی در ژاپن از جمله دوام در دمای پایین، دوام رزونانس، دوام حرارتی، دوام جامع، شوک سرما و حرارت و … دارا می باشد.

تفاوت دیگر این موتور با موتور های دیگر رقیبان، فشار تزریق سوخت می باشد، این مورد در رقیبان 250 بار در انژکتور می باشد در صورتی در موتور لاماری ایما فشار تزریق سوخت350بار در انژکتور می باشد که این تکنولوژی در ماشین های مرسدس بنز و بی ام و دیده می شود.زنجیر تایمینگ استفاده شده در این موتور از صدای کمتری برخوردارتر می باشد.(بی صداترین زنجیر تایم دنیا)

به منظور کاهش وزن خودرو، میتسوبیشی 4A95TD با استفاده از بلوک سیلندر آلیاژی تمام آلومینیومی در ساخت موتور و ساخت محفظه روغن استفاده نموده است، باعث شده، موتوری بی نهایت سبک وزن تولید شود.(94kg)

*برای بررسی بیشتر در مورد موتور لاماری ایما به مقاله ما مراجعه کنید.
عکس موتور لاماری ایما

گیربکس لاماری ایما

  • این گیربکس گتراگ آلمان از لحاظ طراحی،کیفیت،آلیاژ:جز ده گیربگس برتر ساخته شده دنیا می باشد.
  • گیربکس دوکلاچه خیس مگنا 7DCT300 نسل سوم این نوع گیربکس است ،که ساده تر و جمع و جورتر،کارآمدتر، با راندمان انتقال تا 98 درصد است و مزایای آشکاری در مصرف سوخت دارد، و مصرف سوخت را کاهش می دهد.
  • این گیربکس در خودروهای مرسدس بنز،مینی و بی ام و استفاده میشود.

هنگام  رانندگی با لاماری در عمل میبینیم عملکرد نرمی دارد، مداخله دریچه گاز ناگهانی نیست، و این می تواند درک خوبی برای راننده ایجاد کند و راننده درک بهتری از توان خروجی پدال گاز داشته باشد. هر زمان که سرعت دور موتور به حدود 2000 دور در دقیقه می رسد، گیربکس قادر به تعویض دنده است  ،از طریق تعویض دنده های تهاجمی، مصرف سوخت بالاتری را تضمین می کند. در مقایسه با گیربکس  cvt و AT و سایر گیربکس های مورد استفاده در همان کلاس، گیربکس لاماری ایما، دارای دهانه نسبت دنده وسیع تر و دنده های بیشتری است که به کاربران جوان اجازه می دهد تا در فرآیند احتراق و شتاب گیری با سرعت کامل شروع کنند. تعویض دنده، لذت بیشتر رانندگی را فراهم می کند. علاوه بر این مهندسان استراتژی بهینه سازی و تنظیم کالیبراسیون ویژه ای را برای این گیربکس طراحی کرده اند، حتی در مواجهه با شلوغی شهری، کاربر در روند تسریع تعویض، عقبگرد آشکاری را احساس نخواهد کرد و باعث می شود تعویض فوق العاده نرم و راحت باشد.

لاماری ایما همراه با استفاده از ترکیبی از ساختارها با سیستم تعلیق مستقل چند پیوندی عقب مک فرسون، سیستم تعلیق کلی به گونه‌ای تنظیم شده است که راحت‌تر باشد و لاماری ایما حس لوکسی دارد.

*برای بررسی بیشتر در مورد گیربکس لاماری ایما به مقاله ما مراجعه کنید.
عکس گیربکس لاماری ایما
گیربکس لاماری ایما

شاسی لاماری ایما

  • در میان سه بخش اصلی یک خودرو، شاسی اغلب نادیده گرفته می شود زیرا نامرئی است، اما اهمیت آن را نمی توان دست کم گرفت. شاسی به عنوان مرکز وزن خودرو می باشد ، مانند اسکلت خودرو است. و کیفیت شاسی  تعیین کننده ، میزان هندلینگ خودرو ،کیفیت رانندگی و ایمنی خودرو می باشد.
  • طراحی منحصر به فرد شاسی لاماری ایما باعث شده”امتیاز پنج ستارهC_NCAP(تست تصادف) را دریافت نماید و همچنین نمره بالا 19.815پروژه آفست(offset collision project)”را دریافت نماید.
  • شاسی یکپارچه فولادی دقیق مشابه شرکت های بزرگ خودروهای آلمانی و ژاپنی طراحی شده است.
  • از نظر سیستم تعلیق لاماری ایما مجهز به سیستم تعلیق چند پیوندی مک فرسون در جلو و عقب خودرو بهره میبردکه با یک نوار تثبیت کننده تکمیل می شود تا توانایی ضد لغزشی خودرو در هنگام پیچیدن با سرعت بالا را بهبود بخشد. علاوه بر این، بازوی کوچیک کنترل  تعلیق جلو لاماری ایما،نیز از ساختار فولادی دولایه استفاده شده  دارای طراحی بسیار پیشرفته ای می باشد، کاربر می تواند کنترل حساس تری را هنگام رانندگی احساس کند.
  • در لاماری ایما تعلیق عقب ،ترکیبی شامل چهار بوش لاستیکی با قطر بزرگ در زیر فریم عقب می باشد ، لرزش یا ضربه ناشی از حرکت، هنگام رانندگی می تواند به خوبی توسط شاسی فیلتر شود. بوش پلی اورتان بسته در damping barrel شاسی برای کاهش صدای رانندگی و بهبود کیفیت رانندگی و راحتی سواری استفاده می شود.

چیزی که لاماری را متفاوت میکند و تحسین برانگیزه، جنس شاسی و میزان پوشش محافظ شاسی این خودرو می باشد که مقدارش بسیار بالاست و در خودرو های تولید کلاس(سگمنت) خودش ،واقعا بینظیر میباشد.

زیر فریم جلویی لامای ایما، دارای یک تیر افقی است که برای اتصال اعضای متقاطع جلو و تیر طولی جلو استفاده می شود. این سازه به طور ویژه برای برخورد از جلو و برخورد افست 25 درصد طراحی شده است. می تواند در حین برخورد در امتداد شیار U شکل به عقب حرکت کند تا جذب انرژی برخورد را افزایش دهد و ایمنی را بهبود بخشد.

سیستم تعلیق لاماری ایما
سیستم تعلیق لاماری ایما
*برای بررسی بیشتر در مورد شاسی لاماری ایما به مقاله ما مراجعه کنید.

ماژول کنترل موتور

ماژول کنترل موتور (ECM) قدرتمندترین و گرانترین زیرسیستم در خودروهای مدرن است. به طور کلی، تمام جنبه های تولید و توزیع برق در داخل خودرو را کنترل می کند. ECM معمولاً از یک میکروکنترلر 32 بیتی تشکیل شده است که با سرعت بالای 100 مگاهرتز با چندین مگابایت حافظه سیستم، انواع رابط های شبکه برای دسترسی به دیگر سیستم های فرعی و ده ها سیستم کنترل ورودی و خروجی کار می کند. ورودی های کاربر را از کنترل های مختلف می گیرد و آنها را همراه با وضعیت فعلی موتور در یک مدل کنترل موتور که اجزای موتور را هدایت می کند، وارد می کند.

قبل از ECM های الکترونیکی، طراح موتور باید رفتار موتور را به عنوان بخشی از طراحی متعادل کند، اما با معرفی ECM های مدرن، رفتار موتور در زمان واقعی سازگار می شود و به کاربر اجازه می دهد تا پروفایل های عملکرد متفاوتی را اعمال کند. از آنجایی که ECM می تواند در زمان واقعی خود را تطبیق دهد، عملکرد و کارایی موتور را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

برگ برنده خودرو لاماری ایما در بین رقیبان چینی همین ماژول کنترل موتور می باشد که توسط شرکت میتسوبیشی ژاپن به روزرسانی و در اختیار شرکت سازنده لاماری قرار گرفته است.

در تمام خودروهای چینی وارد شده به کشور عزیزمان سه نقطه ضعف وجود دارد و کاملا برای خریدار مشهود می باشد. این ضعف ها شامل:

1. delay در زمان حرکت و یا در زمان هایی که شما پدال گاز را فشار می دهید برای چند ثانیه خودرو هیچ واکنشی نشان نمی دهد.

2. گیربکس تقه می زند و یا در شرایط ترافیک گرم می شود و راننده مجبور به ایست کامل تا خنک شدن گیربکس می باشد.

3. مصرف سوخت بالاتر از حد انتظار می باشد.

کنترل الکترونیکی مطمئن و تسلط کامل و راحت بر شرایط دشوار در جاده

برای بسیاری از رانندگان، رانندگی در باران یا برف نه تنها مشکلات رانندگی را به همراه دارد، بلکه باعث بروز حوادث رانندگی بالقوه می شود. هنگام رانندگی در آب و هوای بد احتیاط مهم است، اما عملکرد هندلینگ خود وسیله نقلیه را نمی توان نادیده گرفت. لاماری ایما علاوه بر طراحی عالی بدنه و مزایای سیستم تعلیق، از تجهیزات کنترل الکترونیکی عالی برای افزایش پایداری و هندلینگ رانندگی نیز استفاده می‌کند.

این وسیله نقلیه مجهز به سیستم کنترل پایداری بدنه ESP نسل 9.3 بوش آلمان است، صرف نظر از اینکه کاربر در شرایط اضطراری برای اجتناب از خطر است، تغییر خط با سرعت بالا یا رانندگی در جاده های لغزنده، رفتار خودرو لاماری بسیار پایدار خواهد بود. و چسبندگی لاستیک تا حد زیادی بهبود می یابد و کنترل دینامیکی بدنه را ظریف تر می کند.

علاوه بر سیستم کنترل پایداری بدنه ESP پیشرفته، لاماری ایما نسل جدیدی از سیستم کمک الکترونیکی برق EPS را در اختیار کاربران قرار می دهد.

این سیستم می تواند بهترین هدایت فرمان را در طول مسیر بری راننده ارائه دهد و به کاربر این امکان را می دهد که فرمان را با حساسیت بیشتری کنترل کند و در نتیجه کنترل وسیله نقلیه را آسان تر وایمن ترمی کند.

در نتیجه، سیستم کنترل فرمان و بازخورد گشتاور و انتقال قدرت را نیز بهینه می کند. از طریق تنظیم پارامترهای مرتبط در سرعت‌های مختلف،باعث میشود فرمان لاماری ایما، در سرعت کم نرم و در سرعت بالا پایدار است.

کاربران می توانند به راحتی وضعیت را کنترل کنند، حتی در صورت مواجهه با شرایط سخت جاده مانند پیچ ​​های مداوم بهترین عملکرد را داشته باشد.

امروزه، ادراک رانندگان جوان از عملکرد خودرو دیگر فقط بر روی  شتاب و سرعت تمرکز نمی کند، بلکه شامل  هندلینگ خودرو در پیچ ها، شرایط فرمان و تکان کمتر خودرو نیز می باشد. لاماری ایما با عملکرد پیشرفته در هندلینگ خود، و داشتن ویژگی‌ فرمان چابک، راحتی سیستم تعلیق خوب و ثبات کنترل بالا را دارد. این کاملاً به سناریوهای متعددی مانند رانندگی با سرعت بالا،  در کوهستان و رانندگی در جاده خیس پاسخ می دهد و به رانندگان جوان اجازه می دهد

از”زندگی پرسرعت” لذت ببرند.

سایر مقالات مرتبط ما

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *