خانه لاماری کجاست؟

لاماری از چه استاندارد هایی و ابزاری استفاده می کند؟

اسب سیاه و زیبا کشور چین که در صنعت خودروی چین دارد یکه تازی میکند و کیفیت واستانداردهای بالای خود را در کنار طراحی زیبایش به رخ رقیبان داخلی و مارکت کشور های دیگر نشان می دهد همین لاماری خودمان یا DONGFENG FENGXING T5 EVO می باشد.

به این منظور به بررسی این کارخانه که توسط مجله خودرویی bitauto orginal صورت گرفت می پردازیم، و شما را با نگرش مدیران این کارخانه بزرگ جهت تولید محصولی با کیفیت بالای جهانی آشنا میکنیم. این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

کارخانه لاماری

کارخانه لاماری در چین

بازدید از کارخانه Dongfeng Fengxing T5 EVO

  این کارخانه سنت را شکسته و استانداردهای جدیدی را ایجاد کرده است.

به دلیل محبوبیت شرکت Dongfeng Fengxing ، شرکت Bitauto Original تصمیم گرفته اطلاعات جامعی از این خودرو و شرکت در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. T5 EVO ظاهری خوب و قدرتمند دارد. اما همچنین اندک  نگرانی‌های در بین مصرف کنندگان و خریداران جدید وجود دارد ، در مورد اینکه این شرکت چقدر توانمند است و آیا ارزش صبر کردن را دارد؟ به همین دلیل است که ما به زادگاه آن آمدیم تا قدرت محصول آن را برای همه کشف کنیم.

قبل از ورود رسمی به کارخانه، درک تاریخچه کلی شرکت خودروسازی دانگ فنگ لیوژو، آموزشی ویبولیتین بسیار معنادار است. عمدتاً ادوات کشاورزی مانند پمپ آب و شفت شخم تولید می کرد که به تولید کشاورزی آن سال کمک کرد. در آن زمان همه چیز در کشور کمبود داشت، بنابراین ابزار تولید خودمان از قبل بسیار محدود بود.

این کارخانه اولین کامیون “Liujiang” گوانگشی را در سال 1969 تولید کرد و به اولین وسیله نقلیه تولید شده در گوانگشی تبدیل شد. Liuzhou Automobile در سال 1981 به گروه Dongfeng پیوست و در سال 1999 برند خودروهای سواری “Fengxing” را راه اندازی کرد. در حال حاضر مدل های Dongfeng Fengxing شامل SUV هایی مانند Fengxing T5 و مدل های MPV مانند Lingzhi می شود.

کارخانه لاماری در چین

Fengxing T5 EVO

 در پایگاه خودروهای  لیودونگ تولید می شود که مساحتی حدود 1960 هکتار را پوشش می دهد و ظرفیت تولید سالانه 400000 دستگاه را دارد. در حال حاضر، این پایگاه دارای چهار کارگاه اصلی فرآیند، کارگاه موتور، مرکز تحقیق و توسعه،R&D، مسیر آزمایش، تصفیه فاضلاب و سایر امکانات پشتیبانی است که فرآیند تولید خودروهای جدید را به طور کامل پوشش می دهد.

به عنوان یک شرکت خودروسازی تاسیس شده، پایگاه Dongfeng Fengxing Liudong دارای فناوری کامل تولید، سیستم زنجیره تامین و سیستم حمل و نقل مواد است. هنگام بازدید از کارخانه، متوجه شدم که کامیون‌های تدارکاتی که مرتب چیده شده‌اند، همگی از سری خودروهای لیوژو Chenglong هستند ، که واقعاً در چین نادر است.

 Dongfeng Fengxing، T5 EVO خودرویی باکیفیت است که آنها ساخته اند و نشان دهنده مسیر صعودی این برند است. طراحی ماشین توسط طراحان مشهور خارجی هدایت می شود و رنگ ماشین از یک فرآیند فنی دشوارتر استفاده می کند. برای اولین بار در کشور چین خودرویی بااستاندارد ژاپن ساخته شد.

کارخانه لاماری

در زمینه تولید و ساخت نیز فرآیندهای دقیقتر و استانداردتری اتخاذ شده است که همگی بیانگر انتظارات بالای این خودرو هستند.

فرآیند تولید معمولاً چهار فرآیند اصلی در تولید خودرو وجود دارد که عبارتند از پرس زنی، جوشکاری، رنگ آمیزی و مونتاژ نهایی. پرس زنی جایی است که همه چیز شروع می شود و فرآیند ساخت قطعات اسکلتی یک ماشین جدید است. در پایگاه لیودونگ، اولین چیزی که به آن رسیدیم، کارگاه پرس زنی بود.

کارگاه پرس کارخانه لاماری

کارگاه پرس زنی در پایگاه لیودونگ مساحتی معادل 23000 متر مربع را پوشش می دهد و عمدتاً برای تولید قطعات بدنه مانند درها، پانل های جانبی، سقف ها و گلگیرها استفاده می شود. کارگاه پرس زنی ظرفیت تولید سالانه 400000 دستگاه را دارد. این کارگاه پرس زنی می تواند قطعات پوششی برای مدل های MPV، SUV و سدان تولید کند.

دستگاه پرس کارخانه لاماری

هنگام ورود به کارگاه می توان قالب های پرس زنی را دید که به طور مرتب در کارخانه چیده شده اند و کارگرانی را در حال بازرسی قالب ها می بینیم. مهندسان گفتند که هر قالب تولید شده باید بازرسی و تمیز شود تا اطمینان حاصل شود که قالب از دقت بالایی برخوردار است. تامین کنندگان قالب اساساً از سیستم دانگ فنگ هستند که منعکس کننده قابلیت های پشتیبانی سازندگان بزرگ سنتی هستند.

مواد کویل مورد استفاده برای پرس زنی از Baosteel قبل از ورود به دستگاه پرس زنی، نیاز به کشش، برش و سایر فرآیندها دارد. پس از باز شدن مواد رول، توسط یک صفحه تخت برقی فشار ضعیف که یک کانال سه بعدی است به خط تولید مربوطه ارسال می شود.

اولویت اصلی کارگاه پرس زنی دو خط پرس زنی تمام اتوماتیک، عملیات کاملاً مهر و موم شده است و تجهیزات توسط صنعت اول چین سفارشی شده است. دو خط پرس زنی وجود دارد، یکی برای سکانس چهارم و دیگری برای سکانس پنجم. ظرفیت 5600 تن است. بازوهای رباتیکی که روی خط پرس زنی کار می کنند توسط ABB، تامین کننده معروف با بیش از 40 سال سابقه، تامین می شود.

دستگاه پرس کارخانه لاماری

*خط تولید لاماری با مشارکت شرکت های بزرگ ژاپنی (ABB) و بزرگ ترین و بهترین شرکت چین (CFHI) China first heavy industries تجهیز شده است.

به منظور بهبود بهتر کیفیت محصول، هر قطعه ای که از خط پرس زنی خارج می شود، قبل از مونتاژ و حمل و نقل به صورت دستی بازرسی می شود. در همان زمان، تیم بازرسی کیفیت برای اطمینان از کیفیت محصول قابل اطمینان، بازرسی های دستی را در هر دسته انجام می دهد.

خط جوش کارخانه لاماری

فرآیند جوشکاری ،جوشکاری به این صورت است که تمام قطعات را در کنار هم قرار می دهیم، درست مثل اینکه بلوک های ساختمانی را جمع می کنیم و در نهایت قطعات را به صورت یک بدنه کامل به رنگ سفید مونتاژ می کنیم. در مقایسه با پرس زنی، فرآیند جوشکاری پیچیده تر است و افراد بیشتری را درگیر می کند.

در کارگاه جوشکاری متوجه شدم که خط تولید به طور کامل از فضای کارخانه استفاده می کند. به گفته مهندسان، برای استفاده کامل از فضای کارخانه، یک فرم عملیاتی سه بعدی اتخاذ شده است که طبقه دوم برای حمل و نقل استفاده می شود.

خط جوش کارخانه لاماری در چین

خط جوش پایه Fengxing Liudong یک تولید انعطاف پذیر با 3 خط تولید خودکار یعنی خطوط B1، B2 و CD با 384 ربات است و میزان اتوماسیون به 90٪ می رسد. خط جوشکاری همچنین از سیستم های مدیریت هوشمند مانند MES استفاده می کند که می تواند کارآمد و منظم تولید کند.

در کارگاه، به ویژه در خط جوش، وسایل نقلیه خودران AGV در همه جا دیده می شود. با وجود اندازه کوچک، یک دست خوب در کشیدن قطعات مختلف می تواند سادگی و کارایی کارخانه را تا حد زیادی بهبود بخشد.

خط جوشکاری از ترکیب جوشکاری نقطه ای و لیزری استفاده می کند به عنوان مثال، سقف T5 EVO از جوشکاری لیزری تمام اتوماتیک استفاده می کند. از آنجایی که این یک عملیات مهر و موم شده است، شرایط داخلی قابل مشاهده نیست، اما کارگران می توانند فرآیند جوشکاری در حال انجام را از صفحه نظارت مشاهده کنند.

چگونه می توانیم از کیفیت محصولات در کارگاه جوش اطمینان حاصل کنیم؟ از یک طرف، یک دستگاه تشخیص آنلاین استفاده می شود که عمدتا برای بررسی کیفیت پوشش چسب و اندازه گیری نقاط کلیدی استخوان بدن به رنگ سفید استفاده می شود. از سوی دیگر، ما به طور مستقل روش هایی مانند شناسایی وضعیت قطعه و مقایسه اتصالات لحیم کاری را توسعه داده ایم که می تواند به طور موثر کارایی را بهبود بخشد و خطرات پنهان را کاهش دهد.

پس از اینکه هر بدنه کامل خودرو از خط تولید خارج شد، برای بازرسی وارد اتاق اسکن لیزری می شود. در مقایسه با بازرسی دستی، دقت بازرسی لیزری بالاتر است و می تواند به 0.02 میلی متر برسد. داده‌های معیار هر نقطه را در سیستم وارد کنید، و اگر انحراف بیش از محدوده باشد، تستر می‌تواند به طور خودکار کار کند، زنگ هشدار صادر می‌شود و برای انجام تنظیمات، مداخله دستی انجام می‌شود.

خط رنگ کارخانه لاماری

فرآیند نقاشی با توجه به الزامات محیط کارگاه رنگ، نیاز به بدون استاتیک و بدون گرد و غبار دارد. کارگران باید هنگام ورود به کارگاه لباس ضد الکتریسیته ساکن بپوشند و مراحلی مانند گرد و غبار در دوش هوا را طی کنند. این بار وارد کارگاه نقاشی نشدیم، بنابراین من به شما معرفی کلی از روند نقاشی می دهم.

پوشش فقط رنگ آمیزی با اسپری است، اما میزان کار بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که ما تصور می کردیم. رنگ خودرو فقط یک لایه رنگ نیست، بلکه ترکیبی از چندین لایه رنگ است. از ورق بدنه تا بیرونی ترین لایه شامل پرایمر الکتروفورتیک، لایه میانی، اکلرویک، لاک و غیره می باشد. برای مثال روی این T5 EVO گزارش شده است که 6 لایه رنگ خودرو وجود دارد که از کیفیت بالایی برخوردار است.

خط رنگ کارخانه لاماری در چین

فرآیند پوشش شامل نصب قطعات، الکتروفورز، چسب آب بندی، چسب میرایی، پرایمر پی وی سی، سنباده، پوشش رویی، بازرسی و اصلاح و غیره است. در واقع، هر پیوند فرآیند بسیار پیچیده ای دارد، بنابراین من در اینجا به طور مفصل آن را معرفی نمی کنم.

بیایید روی فرآیند رنگ آمیزی این T5 EVO تمرکز کنیم. به منظور جذابیت بیشتر این خودرو و انعکاس بهتر طراحی آن، T5 EVO در مجموع 7 رنگ را توسعه داده است.

*نکته جالب توجه تمامی رباط های خط تولید از شرکت ABB ژاپن بود که در نوع خود جالب و حایز اهمیت می باشد.

فرایند رنگ خودروی T5 EVOنیز با استفاده از سیستم لاک (2K) ، با پوشش ضخیم تر و چقرمگی بهتر، دستخوش نوآوری های تکنولوژیکی شده است. در عین حال، در توانایی خود در مقاومت در برابر آلودگی، حفظ براقیت و ضخامت رنگ برجسته تر است. رنگ جدید پس از خراش های جزعی می تواند تا حدی خودترمیم شود.

پس از ارتباط ما با مهندسان رنگ خودرو، علاوه بر بهبود فرآیند رنگ خودرو، این بار ذرات درشت پودر مرواریدی نیز به رنگ خودرو T5 EVO اضافه شد که باعث بهبود رنگ و درخشندگی نیز شد. بر اساس گزارش ها، قطر ذرات پودر مروارید اضافه شده به Fengxing T5 EVO در حال حاضر بزرگترین است و اثر نور و سایه تولید شده بسیار خوب است، اما سختی و هزینه بالاتر از پودر مروارید معمولی است. در محوطه کارخانه به دنبال ماشین هایی با رنگ های مختلف برای مشاهده گشتم و رنگ مرواریدی بسیار زیبایی را دیدم و بافت رنگ سفید/مشکی به همان اندازه پر بود.

رنگ لاماری

مونتاژ نهایی لاماری ایما

فرآیند مونتاژ نهایی پس از اتمام رنگ آمیزی بدنه وارد کارگاه مونتاژ نهایی می شود. کارگاه مونتاژ نهایی در کارخانه لیودونگ با مساحتی حدود 56000 متر مربع و دارای دو خط مونتاژ نهایی است. اولین خط مونتاژ عمدتاً خودروها و SUV ها را تولید می کند و می تواند تولید مخلوط چندین مدل را انجام دهد.

Fengxing T5 EVO در اولین خط مونتاژ تولید می شود که دارای 13 بخش و 36 تیم است. در مقایسه با کارگاه جوشکاری که فقط بدنه را مونتاژ می کند، کارگاه مونتاژ نیاز به نصب تمام قطعات روی ماشین و در نهایت تکمیل یک ماشین کامل دارد. بنابراین کارگاه مونتاژ شلوغ ترین فرآیند در کارخانه خودروسازی است و به بیشترین نفر نیاز دارد.

در کنار خط مونتاژ نهایی، می بینیم که ردیف هایی از موتورها حمل شده و آماده ترکیب با گیربکس در خط مونتاژ فرعی هستند. T5 EVO از جدیدترین موتور تزریق مستقیم میتسوبیشی 1.5TD استفاده می کند و داده های آن به سطح درجه یک فعلی رسیده است. از نظر گیربکس، T5 EVO از آخرین گیربکس 7 سرعته مرطوب دوکلاچه مگنا استفاده می کند که یکی از پیشرفته ترین گیربکس های دوکلاچه در حال حاضر است.

در خط مونتاژ پیشرانه، بازوهای رباتیک به کارگران در مونتاژ موتورها و گیربکس ها کمک می کنند. پس از اتمام مونتاژ، از طریق کانال حمل و نقل به خط شاسی منتقل شده و برای بارگیری آماده می شود.

مونتاژ لاماری ایما

خط شاسی کارگاه به خط A و خط B تقسیم می شود.

شاسی خط A بالاتر است و برای کارهای زیر بدنه خودرو مانند نصب دسته سیم، پیشرانه و سیستم تعلیق محور عقب استفاده می شود.

خط B شاسی پایین تر قرار دارد و برای مونتاژ باتری، ECU و سایر قطعات اصلی استفاده می شود.

در خط تولید، می‌توانیم ببینیم که مونتاژ نیمه خودکار است، با یک بازوی رباتیک با کمک قدرت که سفت کردن با گشتاور بالا را انجام می‌دهد. کار مونتاژ نهایی یک کار پیچیده و دقیق است و تمام جزئیات در کارخانه قابل ردیابی است تا کیفیت بالاتری را دنبال کنید.

با آمدن به خط نصب داخلی، وسیله نقلیه از ریل مرتفع حمل می شود و سپس درها و بدنه جدا شده و به طور جداگانه نصب می شوند. زیرا در داخل درب قطعات کوچک، مواد عایق صدا و … زیادی وجود دارد که باید به صورت دستی نصب شوند. برای قسمت بدنه ابتدا سانروف را نصب کنید و سپس قسمت های باقیمانده را به ترتیب طبق محل کار نصب کنید.

مونتاژ نهایی لاماری ایما

نیمه دوم وارد بازرسی استاتیکی شامل درز، روغن، رنگ و غیره می شود. در سرتاسر خط مونتاژ، چندین نقطه بازرسی، تا بازرسی استاتیکی نهایی وجود خواهد داشت تا در اسرع وقت، مشکلات شناسایی و اصلاح شوند. پس از اتمام بازرسی، خودرو برای اولین بار سوخت گیری و مشتعل می شود.

خلاصه کارشناس برند

در بازدید از کارخانه، با چندین مهندس Dongfeng Fengxing آشنا شدم، از نظر آنها، Fengxing T5 EVO یک مدل بسیار چالش برانگیز است و انرژی داخلی زیادی برای ساخت این خودرو صرف شده است.خودرویی که بیشتر روح تجاری داشته باشد ، در آن عشق و علاقه مهندسین و کارگران چینی که در ساخت این خودرو زحمت کشیده اند دیده می شود.خودرویی که قلب بازار صادرات را هدف گرفته است.

سایر مقالات مرتبط ما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *