به قول معروف اسب خوب سزاوار یک زین خوب است. با داشتن طراحی جدید شاسی لاماری ایما، موتور به عنوان قلب خودرو نباید قدیمی باشد. Dongfeng Fengxing (سازنده لاماری در چین ) همواره همکاری نزدیکی با میتسوبیشی داشته و این بار به موتور لاماری ایما به تزریق مستقیم 4A95TD شرکت Aerospace Mitsubishi نیز مجهز شده است.

مهندسان موتور میتسوبیشی تاکید دارند، که اگرچه نام این موتور همچنان سری 4A9 است، اما از نظر طراحی یک مدل کاملا جدید است. در واقع نسل سوم این موتور می باشد.

موتور تزریق مستقیم لاماری
موتور GDI

قلب خودروی شما ژاپنی است

موتور میتسوبیشی 4A95TD جدیدترین مجموعه خانواده موتور های چهارسیلندر خطی تمام آلیاژی از میتسوبیشی موتورز است که در نسخه 2004 سوپرمینی میتسوبیشی کلت خود معرفی شد و توسط MDC Power متعلق به دایملر کرایسلر در آلمان ساخته شد. 4A95TD نسل جدید این موتور می باشد که با وزن سبک، قدرت موتور لاماری حدود 200HP و مصرف سوخت پایین 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر ثبت نموده است و شاهکار شرکت میتسوبیشی موتور محسوب می باشد.

آیا می دانید گیربکس لاماری ایما جزو ده گیربکس برتر دنیاست؟

موتور لاماری ایما

اول از همه، داده های حفره x stroke 74 × 86 میلی متر با سری قبلی 4J/4A کاملاً متفاوت است. از داده ها مشخصا،بهبود عملکرد گشتاور در نسل جدید واضح است، به ویژه با فناوری تزریق مستقیم برای بهبود عملکرد گشتاور کم.

ساختار موتور

موتور لاماری ایما
  • خودروی لاماری به موتور 4A95TDمجهز شده که دارای ویژگی های زیر است:
  • مجهز به DVVT
  • مجهز به سیستم توربو شارژر
  • منیفولد اگزوز یکپارچه
  • ترموستات الکترونیکی
  • مجهز به سیستم GDI
  • مجهز به کاهش آلایندگی GPF

موتور میتسوبیشی 4A95TD

به گفته مهندسان ، این موتور توسط Aerospace Mitsubishi و AVL با پیروی کامل از سیستم توسعه موتور میتسوبیشی و تحت نظارت کامل میتسوبیشی ژاپن ساخته شده است.

از نظر فناوری بسیار جالب است، موتور لاماری ایما با فناوری تزریق مستقیم فشار بالا 350 بار(تکنولوژی موتورهای بنز و بی ام و)، زمان‌بندی سوپاپ ورودی/اگزوز نصب شده در مرکز، منیفولد اگزوز یکپارچه، قرقره OAD، ترموستات الکترونیکی و سایر فناوری‌ها، که تقریباً آخرین فناوری موتور در دنیا را مشاهده می‌کنید.

برای اطلاع بیشتر از بررسی تخصصی لاماری ایما به صفحه ما مراجعه کنید.

موتور لاماری ایما تست 8 میلیون کیلومتر را پشت سر گذاشته و از لحاظ تکنولوژی های تک به حساب می آید.

موتور لاماری ایما
موتور لاماری ایما
موتور لاماری ایما

تکنولوژی موتور لاماری ایما

در موتور لاماری ایما از قطعات برندهای بزرگ دنیا کمک گرفته شده است که قابل ذکر می باشد:

For example, it uses Bosch ignition coil, Mahle oil-gas separator, Schaeffler dual-mass flywheel, Continental turbocharger, BorgWarner silent chain , etc. With these parts from world-renowned suppliers, it is like taking a reassurance pill for this engine, and the quality is guaranteed

زنجیرتایم لاماری ایما

جالب بدونید بی صدا ترین زنجیر تایم دنیا مربوط به شرکت بزرگ BORGWARNER در موتور لاماری ایما به کارگرفته شده است.

آلایندگی موتور لاماری ایما

در این خودرو به منظور بهبود عملکرد(Noise,Vibration,Harshness) NVH، می توانید مشاهده کنید که پمپ روغن فشار بالا که در کنار آن نصب شده است با فوم با چگالی بالا پیچیده شده است که نویز مکانیکی را تا حد زیادی کاهش می دهد. تزریق مستقیم فشار بالا 350 بار اثر اتمیزه شدن بنزین را بهبود می بخشد و امکان احتراق کامل تر را فراهم می کند و در عین حال انتشار ذرات دوده کربن را کاهش می دهد.

انژکتور موتور لاماری ایما
موتور لاماری ایما 4A95TD

مصرف سوخت لاماری ایما

البته مصرف سوخت نیز موضوعی بسیار نگران کننده است. در موتور لاماری ایما برای کاهش مصرف سوخت نیز زحمات زیادی کشیده است. دارای پمپ روغن با جابجایی متغیر، ترموستات الکترونیکی، شیرهای با روکش DLC با اصطکاک کم، میل لنگ افست، قرقره OAD و غیره است. مصرف این خودرو 6.6لیتر در هر 100کیلومتر می باشد که در نوع خود جالب و بسیار پر اهمیت است.

در مقاله ی مقایسه ی لاماری ایما و لاماری هیبرید نیز می توانید بیشتر مطالعه بفرمایید.

سیستم GPF

این سیستم کاهش آلایندگی، ذرات معلق در سوخت را کاهش میدهد.در صورت گرفتگی چراغ مربوط به این سیستم در پشت آمپر روشن خواهد شد.

سیستم خنک کاری

سیستم خنک کاری شامل یک ترموستات الکترونیکی و شیر کنترل می باشد که این سیستم باعث راندمان کاری بهتر موتور و کاهش مصرف سوخت می شود.

عملکرد منیفولد یکپارچه در لاماری ایما

علاوه بر عملکرد کاهش وزن در لاماری، منیفولد اگزوز یکپارچه می تواند از یک طرف به موتور اجازه دهد تا در شرایط شروع سرد سریعتر به دمای معمولی برسد و در نتیجه راندمان موتور را بهبود بخشد. از سوی دیگر، از آنجایی که خطوط خنک کننده در سرسیلندر وجود دارد، ادغام منیفولد اگزوز در آن برای موتور مفید است تا دمای نزدیک سوپاپ اگزوز را در سرعت های بالا و بارهای بالا کاهش دهد.

سیلندر لاماری ایما

4A95TD همچنین از یک سیلندر آلومینیومی ریخته گری، سیستم خنک کننده بدون بای پس، منیفولد اگزوز یکپارچه، سیستم خنک کننده روغن یکپارچه سیلندر و غیره استفاده می کند.به طور خلاصه، با بسیاری از فناوری های جدید، هدف طراحی موتور لاماری ایما تمام آلومینیومی سبک وزن و کارآمد است. مهندسان وزن کل این موتور را تنها 94 کیلوگرم معرفی کردند که برای موتورهایی با قدرت خروجی نزدیک به 200 اسب بخار بسیار عالی است.

*سرویس های دوره ای موتور لاماری ایما هر 5000 کیلومتر در نمایندگی ها ی مجاز باید تعویض گردد. روغن مصرفی در این موتور 5W30 می باشد.

در نهایت از رانندگی با لاماری لذت ببرید.

در سایت شرکت فورتینگ نیز میتوانید اطلاعات فنی بیشتری از این موتور قدرتمند مطالعه بفرمایید.

سایر مقالات تخصصی مرتبط در لاماری

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *